Close
Volgens artsen zijn dit de belangrijkste voedingsstoffen voor je baby

Volgens artsen zijn dit de belangrijkste voedingsstoffen voor je baby

Volgens artsen zijn dit de belangrijkste voedingsstoffen voor je baby. De voeding die je kind de eerste twee jaar van zijn leven binnenkrijgt, is van cruciaal belang voor zowel de ontwikkeling van zijn hersenen als zijn gezondheid (nu en de rest van zijn leven). 

Lees ook: ‘Deze voedingsmiddelen zijn niet goed voor je baby

belangrijkste voedingsstoffen voor je baby

De belangrijkste voedingsstoffen voor je baby

We hoeven je niet uit te leggen dat voeding ontzettend belangrijk is voor de gezondheid van je kind. De voeding die hij zijn eerste twee jaar eet (en drinkt) – en de voeding die je als moeder consumeert als je zwanger bent van je kindje – heeft een enorm groot effect op zijn gezondheid en ontwikkeling.

Volgens kinderartsen zijn bepaalde voedingsmiddelen echt kritisch. Als je kindje deze stoffen niet binnenkrijgt, kan dat levenslange gevolgen hebben. Deze voedingsstoffen zijn onder andere ijzer, zink, koper, choline maakt deel uit van het vitamine B-complex) en vitamine D.

Gezondheid en ontwikkeling van de hersenen

Voeding tijdens de eerste jaren van een kind heeft onder andere invloed op het ontwikkelen van overgewicht (obesitas), hoge bloeddruk en diabetes (tijdens de kindertijd én als volwassene). Daarnaast zijn de eerste twee jaren van iemand leven cruciaal voor de ontwikkeling van de hersenen. Onder andere in de delen van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor het geheugen, het verwerken van emoties, plannen en aandacht verdelen en focussen.

Als je kind bepaalde voedingsmiddelen die belangrijk zijn voor de ontwikkeling tekort komt, kan dat leiden tot tekortkomingen van deze hersenfuncties. Helaas kunnen deze tekortkomingen niet ongedaan gemaakt worden. Onderzoek wijst zelfs uit dat als een kind tijdens de eerste twee jaar niet genoeg adequate voedingsmiddelen binnenkrijgt, dat dat kan zorgen voor een lager IQ, gedragsproblemen en leerproblemen.

De gezondheid van kinderen kan echt verbeterd worden door je als ouder bewust te zijn van wat je je kind binnenkrijgt tijdens je zwangerschap totdat je kind een peuter is (en daarna). Wees ook bewust van het feit dat borstvoeding niet voldoende is. Baby’s vanaf 6 maanden krijgen via borstvoeding niet voldoende zink, ijzer en vitamine D binnen. In flesvoeding is dit wel toegevoegd. Geef je borstvoeding? Zorg er dan voor dat je kindje deze stoffen via vaste voeding en/of supplementen krijgt.

Lees ook: ‘Wanneer kun je stoppen met het avondflesje?

Essentiële voedingsstoffen

Deze voedingsstoffen zijn het belangrijkst voor de ontwikkeling van de hersenen gedurende de eerste twee jaar van je kind’s leven. We vertellen je meteen welke voedingsmiddelen deze stoffen bevatten

Eiwitten: Vlees, gevogelte, vis, eieren, yoghurt, bonen, granen
Zink: Rundvlees, varkensvlees, melk, tofu, bruine bonen, pindakaas
Koper: Champignons, schaaldieren, volkoren granen, bonen, aardappels
IJzer: Rundvlees, kip, vis, bepaalde ontbijtgranen, spinazie, bonen
Selenium: Tonijn, kip, pasta, eieren, bruine rijst
Choline: Rundvlees, gevogelte, eieren, witvis, zalm, limabonen
Foliumzuur: Spinazie, sinaasappelsap, bewerkte rijst, avocado, volkoren brood
Jodium: Kabeljauw, tafelzout, melk, garnalen, ei, tonijn uit blik
Vitamine A: Zoete aardappels, wortels, meloen, mango’s, eieren, melk
Vitamine D: Paddenstoelen (die blootgesteld zijn aan UV-licht), zalm, tonijn, melk, bewerkte lactosevrije melk en sap
Vitamine K: Spinazie, boerenkool, broccoli, doperwten, bosbessen
Vitamine B6: Bewerkte granen, kikkererwten, bananen, aardappelen, pindakaas
Vitamine B12: Bewerkte ontbijtgranen, zalm, melk, rundvlees, yoghurt, kaas
Meervoudige onverzadigde vetzuren: Vis, koolzaadolie, lijnzaad, zonnebloemolie

Zuivel of lactosevrije melk wordt niet aanbevolen als primaire drank voor kinderen die jonger zijn dan 1 jaar. Moedermelk of flesvoeding is voor de allerkleinsten het beste. Hoewel andere zuivelproducten zoals yoghurt en kaas wel okay zijn om je baby te geven (vanaf dat het vaste voeding krijgt). Je kunt wel melk gebruiken bij het koken of bakken.

Hoe krijgt je kind deze essentiële voedingsstoffen binnen?

Wil je ervoor zorgen dat je kind de essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt? Volgens artsen kun je dan het beste dit advies opvolgen:

Als je zwanger bent eet je gezonde voeding en slik je de prenatale supplementen die voorgeschreven worden.

Het beste is het om je kind borstvoeding te geven. Vooral de eerste zes maanden van je kindje’s leven. Is het niet mogelijk om borstvoeding te geven, dan geef je flesvoeding.

Als je je kindje vast voedsel gaat geven, begin dan me babyvoeding die rijk is aan ijzer en zink, zoals gepureerd vlees en babygranen.

Geef je kindje veel fruit en groenten te eten.

Zorg ervoor dat je peuter ijzerbronnen, zoals vlees en bonen, binnenkrijgt.

Het is natuurlijk niet zo dat je kind nooit iets ongezonds mag eten. Balans is belangrijk en het allerbelangrijkst is dat er geen tekorten opstaan. Het gaat dus om een gevarieerd eetpatroon.

⇒ Volg je ons al op Facebook en Instagram?

Hier lees je meer artikelen met gezondheid als onderwerp.

Beeld ‘baby food’ via Shutterstock.
Bronnen artikel o.a. Real Mom Nutrition & Parents.com

Wil je dit artikel bewaren op Pinterest? Deze afbeelding kun je pinnen:

belangrijkste voedingsstoffen voor je baby pinterest

Close
Read previous post:
Cloby UV-werende doeken met UPF 50+ zonbescherming
Musthave | Cloby UV-werende doeken met UPF 50+ zonbescherming

De afgelopen maand is het prachtig weer geweest en als we de experts moeten geloven, belooft het een zonnig zomer...

Close