Close
Geen wc papier meer te krijgen? Op deze 10 dingen heb jij wél invloed!

Geen wc papier meer te krijgen? Op deze 10 dingen heb jij wél invloed!

Heb je het gevoel dat je door deze crisis de grip op je leven kwijt bent? Onze lifestyle coach Ymkje geeft je tips en vertelt je 10 dingen in je leven waar je invloed op hebt. Zodat je je hoofd koel kunt houden en wellicht de rust weer terugvindt tijdens deze onzekere en roerige periode.

Lees ook: ‘Quarantaine complimenten | De positieve aspecten van de corona crisis

dingen in je leven waar je invloed op hebt

Geen wc papier meer te krijgen?

Wc papier. Het land ligt plat en het eerste wat we met z’n allen massaal doen, is toiletpapier inslaan. Waanzin, volgens de één. Hartstikke slim, roept de ander. Want je wéét het niet. Je weet niet wat er allemaal nog komt, hoe lang dit nog duurt en wat we allemaal nog te verstouwen krijgen. Een land in tijden van Corona doet gekke dingen. Hoe houd je nou je hoofd koel en zorg je dat je – naast wc papier – ook gewoon genoeg rust vindt in jezelf?

Op zoek naar controle

Vooropgesteld: het feit dat we massaal wc papier inslaan, is heel logisch. Niet omdat we dat nu opeens zo vreselijk nodig hebben, wel omdat het ons een gevoel van controle geeft. We leven in een tijd waarin er opeens dingen gebeuren die we niet kennen. Een virus dat zich wereldwijd verspreidt en ervoor zorgt dat we flink worden ingeperkt in onze bewegingsvrijheid. Onzekerheid over werk, over wanneer je jouw dierbaren weer écht mag zien en wanneer de kinderen gewoon weer naar school kunnen.

Je reptielenbrein wil je veilig houden

Dit is iets dat we niet kennen. Iets dat je brein niet kent. En er is een stukje in jouw brein, een stokoud stukje dat je reptielenbrein heet, dat als enige taak heeft: jou veilig houden. Situaties die jij niet kent en die je misschien zelfs angstig maken, zijn niet veilig, aldus dit reptielenbrein. En dus zal dit brein er alles aan doen om je veilig te krijgen. Je gaat hamsteren, want daar heb je immers wél invloed op. Je volgt álle berichtgeving op de voet. Om zoveel mogelijk grip te krijgen op deze situatie.

Logisch dus, maar helpt het je naar meer veiligheid? Meer rust? Dat kun je jezelf afvragen. Wanneer jouw reptielenbrein het heft in handen neemt, sta je eigenlijk in standje ‘overleven’. Logisch nadenken is dan van ondergeschikt belang en gebeurt dus ook niet. In een tijd waarin het lijkt alsof je nauwelijks invloed uit kunt oefenen op je eigen toekomst, maak jij jezelf letterlijk dommer, wanneer je vanuit angst denkt. Het is dus extra relevant om heel bewust je aandacht te richten op dat waar je zelf invloed op hebt.

Waar heb ik GEEN invloed op?

Welke maatregelen de overheid afkondigt en of iedereen zich daar wel of niet keurig aan houdt, bepaal jij niet. Of dierbaren om je heen ziek worden en hoe ziek ze dan worden, net zo min. Het heeft dan ook geen enkele zin om je daar heel druk om te maken. Net als dat het geen enkele zin heeft om te voorspellen hoe lang dit nog duurt. Mogen we 28 april weer gaan en staan waar we willen? Misschien, maar wellicht ook niet. Laat het los. Hier heb je geen invloed op.

10 dingen in je leven waar je WEL invloed op hebt

Gelukkig is er genoeg waar je wel invloed op hebt. En door je daar je aandacht op te richten, gaat je energie zitten in dingen die je kunt controleren. En dat geeft je rust (en je reptielenbrein een gevoel van veiligheid). Hoe doe je dat? Door je eerst al heel bewust te zijn van alle dingen waar je wel invloed op hebt.

Ik geef je er tien:

1. Dat jij je houdt aan alle voorgeschreven maatregelen

Door jezelf te houden aan de afspraken die er nu gelden, weet jij dat jij er álles aan doet om ervoor te zorgen dat we als land zo snel mogelijk weer richting ‘normaal’ kunnen. Het geeft houvast aan je dag en aan je planning en geeft een goed gevoel, omdat je goed doet.

2. Dat je goed, gezond, voedzaam voedsel tot je neemt én voldoende water drinkt

Met je voeding leg je een superbelangrijke basis die je energie geeft en je lekker in je vel laat zitten. Als je nu veel thuis bent, heb je meer dan ooit controle over wat je binnenkrijgt, dus zorg voor een goede basis.

frisse lucht

3. Dat je elke dag even naar buiten gaat

En als het echt, echt, echt niet anders kan: ga voor een open raam staan. Maar zorg dat je buitenlucht inademt. Elke dag. Frisse lucht en zonlicht zijn natuurlijke stressverlagers die je in deze tijden heel handig in kunt zetten.

4. En nog zo’n stressverlager: beweging

Of je elke dag beweegt, daar heb jij invloed op. Maak een wandeling, ga rennen, doe yoga, trek wat onkruid uit je tuin of voetbal een potje met je kids.

5. Dat jij je rust pakt

Zorg dat je genoeg en vooral goed slaapt (bij voorkeur meer dan 6u, maar wat jij exact nodig hebt, is heel persoonlijk) én dat je lijf en hoofd gedurende de dag ook de tijd krijgt om te herstellen. Dat betekent heel concreet dat je dag niet bestaat uit alleen maar volle bak werken of volle bak bezig zijn met de kids, maar dat je ook even tijd maakt om tussendoor in alle rust een koffietje te drinken, een powernap te doen of even voor je uit te staren, liefst zonder scherm voor je neus (geen idee hoe je dat moet regelen? Stuur me een berichtje en je krijgt meteen 5 praktische tips).

6. Dat je routine hebt in je dag

Routine is sleutel wanneer jij invloed wilt pakken. Zorg dat je dag ritme heeft, bepaal welke taken je die dag wilt doen (wees reëel) en plan óók tijd voor jezelf. Al is het maar een koffiebreak voor jou alleen tussendoor, of een kleine wandeling. De hele dag pyjamahangen en wel zien wat er komt klinkt misschien verleidelijk (en is soms best lekker), maar helpt je uiteindelijk echt niet.

7. Welke informatie je tot je neemt

Wanneer we onzeker of zelfs angstig zijn, zijn we geneigd zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Alles te lezen en te bekijken wat los en vast zit over in dit geval Corona. De hele dag scrollen door je Instafeed. Het helpt je niet. Wat wél helpt, is om heel bewust te bepalen wat je wel en niet tot je neemt. Spreek met jezelf dat je bijvoorbeeld één keer per dag het Journaal kijkt en beperk je tijd op social media.

8. Welke gedachten jij toelaat en welke je buiten laat

Door bewust te kiezen welke informatie je tot je neemt, pak je automatisch meer invloed op je eigen gedachten. Het is jouw keuze of je vooral focust op waar jouw invloed ligt: hoe het thuis gaat, hoe het met jou en je gezin gaat, wat je doet op een dag. Het is jouw keuze om jezelf bewust te maken van alles wat goed gaat op een dag. Wat je blij maakt.

9. Hoe je omgaat met je emoties

Net zoals je gedachten bepaal je ook helemaal zelf wat je met je gevoel doet. Je hebt je emoties niet voor niets, dus geef jezelf ook toestemming om te voelen wat je voelt. Maar don’t overdo it. Je hebt namelijk ook gewoon invloed op je emoties. Het is niet nodig om te blijven ‘hangen’ in onzekerheid, frustratie of verdriet (hoe dat werkt, leg ik je hier uit). Andersom kun je jezelf ook een handje helpen om je goed te voelen.

10. Dat elke dag iets moois heeft

Niet elke dag is een topdag en eentje vol met vreugde en blijheid. Maar elke dag heeft iets moois. Iets waar je blij van werd. Train jezelf om heel bewust die momentjes te zien, door ze bijvoorbeeld einde dag voor jezelf te benoemen of op te schrijven. Boost die blijheid in jezelf, dat kun jij!

Het klinkt heel simpel, maar dit is bij uitstek het moment om goed voor jezelf te zorgen. En goed voor jezelf zorgen is een heel breed begrip, maar met deze tien punten in je achterhoofd ben jij lekker op weg invloed te pakken daar waar jij invloed hebt. Succes!

⇒ Volg je ons al op Facebook en Instagram?

Hier lees je meer lifestyle artikelen.
En hier lees je meer van en over Ymkje.

* Beeld ‘woman pointing’ via Shutterstock. Foto tuin © Ymkje Hoeksra

Wil je dit artikel delen op Pinterest? Deze afbeelding kun je pinnen:

10 dingen in je leven waar je wel invloed op hebt Pinterest

Close
Read previous post:
DIY | Paasversieringen knutselen | Ideeën voor een vrolijke geknutselde pasen

Je zou het bijna vergeten, maar Pasen staat al weer voor de deur. Wil je wat paassfeer in huis? Karen...

Close