Close
Extra vroeg opstaan. Meer rust in je hoofd

Extra vroeg opstaan. Meer rust in je hoofd

Meer rust in je hoofd door extra vroeg op te staan: Wat is de zin en de onzin van een ochtendritueel zonder kids? Onze lifestyle coach Ymkje vertelt je waarom extra vroeg opstaan, zorgt voor meer rust in je hoofd. Bovendien geeft ze tips hoe je dat kunt aanpakken en wat je met die extra tijd kunt doen.

Lees ook: ‘Overweeg jij pleegzorg? De feiten op een rij

extra vroeg opstaan

Extra vroeg opstaan. Meer rust in je hoofd

In mijn online programma coach ik moeders om bewuster te kiezen voor zichzelf. Meer rust in je hoofd vinden, is één van de drie kernpunten. En één van de wegen naar meer rust, is bewuster omgaan met jouw tijd. Bijvoorbeeld door ’s ochtends vroeg tijd voor jezelf te maken. Maar wat is nou de zin van extra vroeg opstaan? En wat doet dat voor jou als moeder? Wat doe je dan zo ’s ochtends vroeg? En wat vooral niet? Ik deel de zin en onzin van een ochtendritueel zonder kids met je.

06:05. Mijn wekker zingt vriendelijk in mijn oor. ‘Zal ik… één keertje snoozen?’ is het eerste wat door me heen schiet. Het is nog hartstikke donker, mijn bed is warm en ik kan zo wel raden dat het buiten mijn bed lang zo lekker niet is. Toch stap ik eruit. Net als elke ochtend. Met frisse tegenzin, ook elke ochtend.

Je kunt er nauwelijks nog om heen: als jij succesvol/productief/gelukkig/energiek/bewust (haal door wat niet van toepassing is) wilt zijn, dan moet je extra vroeg naast je bed staan. Volgens Miracle Morning gebeurt het allemaal voor acht uur ’s ochtends en The 5AM Club gaat nog een stapje verder: wil jij bewust en succesvol leven, dan moet je al om vijf uur naast je bed staan. Ophrah Winfrey, Michelle Obama, Beethoven: zomaar wat namen die je voorgingen.

Wat is nou de zin van vroeg opstaan?

Laat ik beginnen met dat ik nooit een fantastisch ochtendmens ben geweest. En dat zeg ik nog, voordat jij de kans krijgt om te denken: ‘leuk dat jij dat doet gek mens, maar ik ben nooit een ochtendmens geweest, dus mij lukt dat niet’.

Maar hoe lijkt je dit: slimmer omgaan met je tijd. Bewuster. Grote kans dat jij net als ik wel eens verzucht dat de tijd vliegt en je uren te kort komt. Tijd bijmaken is nou eenmaal vrij ingewikkeld, maar slimmer omgaan met je tijd kan wel. Door ’s ochtends je tijd te pakken, kun jij je dag zó plannen, dat je ook écht doet wat je wilt doen. Het maakt je niet alleen bewuster, maar ook meer gefocust en productiever gedurende je dag.

Een andere reden om je wekker eerder te zetten, is dat je rustig start. Vaak beginnen we de dag meteen ‘aan’. Kids die naast je bed staan en je aandacht vragen, je telefoon die je direct even checkt… Bedenk je dat de overgang tussen slaap en wakker worden intens is op die manier. Je brein krijgt meteen een overdaad aan prikkels te verwerken en reageert meteen door dopamine af te geven. Dit hormoon werkt motiverend, maar is ook verslavend. En bij het ontwaken is het enige wat je brein wil: meer van dit hormoon! Kortom: die vroege prikkels zorgen al meteen voor een overload in jouw brein. Weg rust in je hoofd.

Maar wat doet dit voor jou als moeder?

Ik weet dat we het erover eens dat slaap voor ons moeders kostbaar is. Schaars ook. Toch? Dus ik kan me voorstellen dat als je leest dat je om 5 uur op zou moeten staan, je denkt: ‘no way’. Ik ook. Maar wanneer je meer rust in je hoofd wilt, is het interessant om te kijken wat je wél kunt. Een kwartiertje rustig opstarten vóórdat alle drukte losbarst, maakt al een wereld van verschil. Zie het als een stukje orde voor je chaos begint. En jouw kans om richting aan je dag te geven.

Hoe vul je die tijd dan?

Ok. Het is je gelukt. Je wekker staat om 6.05 (of elke andere willekeurige tijd die voor jou werkt) en om 6.06 heb jij jezelf met frisse tegenzin uit je bed gerold. En dan? Bedenk je dat een goed ochtendritueel is wat voor JOU werkt. Het boek Miracle Morning geeft de volgende zes onderdelen van een goede start:

  • Stilte; bijvoorbeeld door te mediteren of te bidden.
  • Affirmaties; Dit zijn zinnen die jou bekrachtigen te zijn wie je wilt zijn. Die kun je voor jezelf opschrijven of tegen jezelf uitspreken (bijvoorbeeld: ‘ik ben een dankbaar mens’ of ‘ik zorg goed voor mijn lijf en hoofd’)
  • Visualisaties; dit betekent dat jij voor jezelf een voorstelling maakt hoe jouw dag er uit ziet. Of hoe een gesprek wat je spannend vindt, gaat verlopen.
  • Bewegen; rustige yogaoefeningen of een lekkere workout helpen om óók je lichaam te laten ontwaken.
  • Lezen; bijvoorbeeld een boek wat je inspireert, of een stuk uit de krant.
  • Schrijven; je kunt een lijstje met TO DO’s opstellen, opschrijven welke doelen je wilt behalen, wat jouw intentie is voor de dag (bijvoorbeeld: ’ik ben een geduldige moeder’) of een reflectie op de vorige dag.

(The 5AM Club noemt sporten, schrijven & mediteren en lezen als dé onderdelen van een goed ochtendritueel).

Mijn ochtendritueel

Mijn ochtend begint met een paar minuten mediteren. Dit doe ik, omdat mijn gedachtestroom anders direct in volle vaart op gang komt. Door heel bewust te trainen om die gedachten nog even ‘uit’ te laten, merk ik dat ik gedurende de dag makkelijker de rust in mijn hoofd kan pakken. Vanuit die meditatie doe ik een aantal yogaoefeningen, om ook mijn lijf wakker te krijgen.

Vervolgens schrijf ik. Over wat me bezighoudt, wat ik die dag ga doen en wat mijn intentie voor de dag is. Ik schrijf en zeg mijn affirmaties en daarna ben ik klaar voor de dag Ik geloof er overigens sterk in dat de kracht van mijn ritueel óók zit in het feit dat het geen automatisme is. Dus zodra ik merk dat ik op de automatische piloot mijn programmaatje afwerk, weet ik: tijd om weer wat te tunen.

En wanneer is zo’n ochtendritueel onzin?

Om zes uur opstaan, omdat je ergens gelezen hebt (hier!) dat het goed voor je is, is niet genoeg. Het gaat natuurlijk om de invulling van je tijd: wat heb jij nodig om bewust je dag te starten én te plannen? Dus rustig op een stoel zitten en wachten tot rust/geluk/succes automatisch naar je toe komt, werkt niet. Net als die tijd dan maar ‘praktisch’ invullen met wasjes draaien, broodbakjes vullen en je werkmail wegwerken (dit mag als je éérst rustig gestart bent en er onverhoopt nog tijd over blijft, goed?).

Onzin is het ook als jij je wekker prachtig vroeg zet, maar vervolgens rustig blijft snoozen tot je er uiteindelijk wel uit móet. Snoozen maakt je namelijk alleen maar vermoeider, doordat je steeds tussen diepe slaap en wakker worden switcht. Niet doen dus.

En nog eentje: sta jij wél elke ochtend keurig in alle vroegte op, maar duik jij er elke avond te laat in? Dat levert je naast een rustige start óók vanzelf oververmoeidheid op. Zorg dus wél voor voldoende uurtjes slaap.

⇒ Volg je ons al op Facebook en Instagram?

Hier lees je meer lifestyle artikelen.
En hier lees je meer van en over Ymkje.

* Foto’s © Lolostock via Shutterstock.

Wil je dit artikel delen op Pinterest? Deze afbeelding kun je pinnen:

extra vroeg opstaan #Pinterest

 

Close
Lees vorig bericht:
kunstkerstboom is populairder
Kunstkerstboom is populairder dan een echte Kerstboom

We vroegen er al naar op onze Facebookpagina, maar nu blijkt: Bij 45% van de Nederlanders staat dit jaar een...

Sluiten