Close
10 geboden voor werkende moeders voor een goede balans tussen werk en gezin

10 geboden voor werkende moeders voor een goede balans tussen werk en gezin

De meeste werkende moeders zullen het erover eens zijn: Een goede balans vinden tussen werk en gezin is (soms) best moeilijk. Vooral als je net moeder bent geworden, is het wel eens lastig om de juist balans te vinden. In dit artikel lees je 10 geboden voor werkende moeders die kunnen helpen bij het vinden van die balans. 

10 geboden voor werkende moeders voor een goede balans tussen werk en gezin

1. Laat je schuldgevoel los

Veel werkende moeders voelen zich schuldig dat ze werken. En ook vooral de moeders die het leuk vinden om te werken, voelen zich vaak schuldig. We hoeven je vast niet te vertellen dat je schuldig voelen nergens voor nodig is. Het is beter om te bedenken hoe jouw baan bijdraagt aan je gezin. Wat zijn de voordelen van het feit dat jij werkt? Kunnen jullie (vaker) op vakantie? Zitten je kinderen op de sport die ze leuk vinden? Kan je kind gaan studeren van het extra geld dat jij binnenbrengt?

Andersom kan je je ook schuldig voelen naar je werk toe als je met de kinderen bent. Als je kind ziek is en je thuis blijft, of eerder weg moet van werk om je kind te halen. Nergens voor nodig!

Weet je dat de meest succesvolle werkende moeders een manier hebben gevonden om te focussen op wat op welk moment belangrijk is? Dus als ze op hun werk zijn richten ze zich op het werk en als ze bij hun gezin zijn, kiezen ze heel bewust om dan moeder te zijn. Bovendien is het goed om je te realiseren dat er altijd goede en slechte dagen zijn. Ook als je niet werkt.

Nog een weetje, er is een speciale blog voor werkende moeders met schuldgevoel: Workingmomsagainstguilt.com. Altijd leuk om eens ‘door te bladeren’ als je je weer eens schuldig voelt.

2. Zoek goede kinderopvang

Een manier om onder andere je schuldgevoel (dat dus niet nodig is) los te laten, is zorgen dat je kind in goede handen is. Bedenk hoe je de opvang wilt regelen, een gastouder, een familielid (opa/oma), kinderdagverblijf, oppas aan huis, nanny, au pair, buitenschoolse opvang en ga zo maar door. Vraag aan je netwerk van vrienden en familie naar ervaringen, referenties en ga vooral ook kijken hoe het er is en kijk ook hoe je kind het er vindt of op een oppas/nanny/gastouder reageert. Check referenties en zorg dat je kind kan proefdraaien. Kijk ook vooral goed naar wat voor soort opvang het beste bij jou, je gezin en jouw baan past. Heb je een flexibel iemand nodig of maakt het niet veel uit. Heb het helder voor jezelf en jouw familie. Dit alles draagt bij dat jij met een gerust gevoel naar je werk kan.

3. Gebruik een familieplanner

Wat zijn de prioriteiten in jouw gezin? Wat zijn belangrijke data, afspraken en dingen die jullie moeten doen en niet moet vergeten? Op een kalender kan je van alles noteren. Ook wanneer je bepaalde rekeningen moet betalen, school en familie evenementen, verjaardagen en nog veel meer. Je kan Google calendar gebruiken, die je kan je ook makkelijk synchroniseren met alle smartphones, maar je kan ook een papieren editie gebruiken en die op een plek leggen waar die goed opvalt voor iedereen. Hier vind je een handig overzicht met familie planners.

Je kunt ook een app gebruiken. Klender is bijvoorbeeld een eenvoudige Nederlandse app en ook Fello werkt eenvoudig.

Het werkt het beste als je op zondagavond 15 minuten inruimt om de komende week te beoordelen en je voor te bereiden op je schema, afspraken en to do’s. Zet dingen duidelijk in je planner zodat je gedurende de week niet voor onverwachte verrassingen komt te staan. Sync je planner ook met je opvang zodat hij/zij ook up-to-date is.

4. Maak het jezelf ’s ochtends makkelijk

Probeer de avond van te voren al dingen voor te bereiden. Maak lunchboxen, leg kleding klaar, inclusief die van jou en laat eventueel de kinderen ’s avonds douchen of badderen. Dat scheelt je ’s ochtends tijd. Bedenk ook wie wat gaat ontbijten, check de luiertas of alles er nog in zit, leg rugzakken met schoolspullen al klaar bij de voordeur en pak je eigen werktas in.

Heb je meerdere kinderen? Bespreek dan met je partner wie welk kind aankleedt en/of aanspoort. Dek de ontbijttafel alvast (of laat ‘m dekken) en wellicht kan je de tijd die je nu over hebt, gebruiken om met je gezin gezamenlijk te ontbijten. Dat is toch wel zo gezellig als je elkaar de hele dag niet ziet.

5. Communiceer met je werkgever

Praat goed met je werkgever wat je nodig hebt. Het is dan ook handig om dat voor jezelf al duidelijk te hebben, dus voordat je met hem/haar en/of HR gaat praten, schrijf het voor jezelf op. Hoe laat moet je weg om de kinderen op te halen? Als er op jouw kantoor wordt overgewerkt, wat verwacht men dan van jou? Goed om dat soort dingen te bespreken zodat je ook hier niet voor verrassingen komt te staan en andersom.

OOK INTERESSANT OM TE LEZEN >>>  Welke huisdier past bij jouw gezin?

 goede balans tussen werk en gezin 2

6. ‘Houd contact’ met je gezin gedurende je werkdag

Als je kind naar een kinderdagverblijf gaat, is het zeker niet de bedoeling dat je tig keer per dag belt. Maar als je kind heel slecht geslapen heeft of zich niet helemaal lekker voelde, dan mag je best even bellen. Net zoals je kunt bellen hoe een proefwerk van je dochter ging of om te vragen hoe het op school was. Heb je oppas thuis? Dan kun je sowieso tussendoor even checken hoe het ervoor staat.

7. Vermijd afleidingen en zinloos tijdverdrijf

Dit punt geldt alleen maar als je niet goed met je tijd kunt omgaan. Kom je standaard tijd te kort die je wel graag had willen hebben om aan belangrijke(re) zaken te spenderen? Zorg dan voor wat extra discipline en plan je taken in. Werk je thuis? Dan kun je bijvoorbeeld ook e-mail beantwoorden als de kinderen slapen. Kijk op TV alleen naar programma’s die je echt wilt zien. Als je gaat zappen, blijf je vaak toch weer ergens hangen en denk je soms achteraf: ‘Waar heb ik eigenlijk naar gekeken?’ Tenzij je behoefte hebt aan brainless zappen natuurlijk, dan moet je het vooral lekker doen.

Ben je veel tijd op social media kwijt en vind je dat eigenlijk zonde. Overweeg dan bijvoorbeeld om alleen nog op gerichte tijden op je laptop of desktop te kijken en niet de apps op je telefoon continu te openen.

Probeer niet al te veel te multitasken en vooral niet als je met je kinderen bent. Beter richt je je aandacht goed op waar je mee bezig bent.

Ben je op je werk? Natuurlijk is het gezellig om te kletsen met collega’s, het is fijn om af en toe online te browsen, lekker lang te lunchen en te ouwehoeren over de mail, maar het maakt je werkdag er niet productiever op. En het is zeker niet relaxed als je op tijd weg moet om de kinderen te halen en er nog een hele stapel met werk ligt. Dat maakt je schuldgevoel er niet beter op?

8. Plan speciale familie activiteiten

Het is sowieso belangrijk om dingen als gezin te doen, dus op zich spreekt dit punt voor zich. Toch wil het er nog wel eens bij inschieten. Zeker als je allemaal druk bent. Maar juist dan is het belangrijk. Heb je oudere kinderen? Vraag dan wat ze graag zouden willen doen. Een spelletjesavond? Uit eten bij de Italiaan? Naar een pretpark? Met kleine kinderen is het vaak makkelijker. Een lange boswandeling kan al bijzonder zijn.

Probeer tijdens familie activiteiten niet met je telefoon en/of werk bezig te zijn. Focus je echt op je gezin.

9. Plan activiteiten met je partner

Ook dat wil er bij veel stellen wel eens bij inschieten. Maar hé… dat is toch een beetje jammer? Hoe deden jullie dat voordat er kinderen waren? Aan een relatie moet je altijd werken, ook al ben je al jaren bij elkaar. Probeer bijvoorbeeld minstens elke maand een date night in te plannen. Dat hoeft niet eens duur te zijn. Je kunt ook gewoon thuis lekker uitgebreid koken en onder het genot van een lekker glas wijn eens goed samen praten. En probeer dan ook vooral eens onderwerpen als de kinderen en werk te vermijden!

10. Plan me-time

Zeg eens eerlijk? Wanneer heb jij echt een moment voor jezelf genomen? Als er een persoon wel eens bij inschiet bij jou thuis, dan ben je het waarschijnlijk zelf. Dat is zonde, want je hebt zelf ook tijd nodig om op te laden. Je kunt niet alleen maar met je werk, gezin en huishouden bezig zijn. En als je niet voor jezelf zorgt, dan kun je meestal ook niet goed voor een ander zorgen. Me-time is niets om je schuldig over te voelen, me-time is ontzettend belangrijk. Het maakt jou namelijk een beter, leuker en energieker mens.

Dus ruim af en toe tijd voor jezelf in. Zeker elke week wel een uur? Dat moet toch mogelijk zijn? Ga een uur in bad liggen, sporten, yoga op de laptop, of brainless zappen, maar doe waar jij je goed bij voelt.

Een goede balans tussen werk en gezin begint namelijk bij jezelf.

Ben jij een werkende moeder? Heb je zelf nog een goede tip? Of wat vind jij lastig te combineren? Praat je mee op onze Facebook pagina?

* Uitgelichte foto Evgeny Atamenenko via Shutterstock

Close
Lees vorig bericht:
Elise Joanne interview momtalk
MOMtalk met.. Elise Joanne!

Het blijft leuk om een kijkje in andermans leven te nemen.. Zeker bij andere moeders! Want, hoe doen ze dat...

Sluiten