Close
Groene smoothies voor kinderen | 10 recepten

Groene smoothies voor kinderen | 10 recepten

Een makkelijke manier om je kind meer groente te laten ‘eten’? Wat dacht je van groene smoothies? Karen S. voerde dagelijks een strijd met haar dreumes om hem de juiste voedingsmiddelen binnen te laten krijgen. Ze besloot het te proberen met groen(te) smoothies. En dat was een succes. Ze deelt 10 succesvolle recepten.

Lees ook: ‘Natuurlijke verzorgingsproducten voor je kind

groene smoothies voor kinderen

Groene smoothies voor kinderen

Iedereen met een kind heeft er vast wel eens mee te maken gehad; etensstrijd tijdens het avondeten. Je hebt je best gedaan op een heerlijke gezonde maaltijd, maar je kind denkt daar anders over. De aardappeltjes worden van het bord geveegd, het vlees belandt op je eigen bord en de boontjes worden niet eens aangeraakt.

Bij ons is dit bijna een dagelijks ritueel. Gelukkig begint Ravi steeds iets meer te proeven en verdwijnt er iedere dag een stukje meer vlees in zijn mond. De groenten blijven echter onaangeroerd op zijn bord liggen. Wil ik hem die laten proeven en zorgen dat hij ook die vitamines binnenkrijgt, dan moet ik het over een andere boeg gooien.

Ik besloot mezelf te gaan verdiepen in de wereld van de groen(t)e smoothies.

Waarom groene smoothies?

Een groene smoothie heeft zijn naam te danken aan de groene rauwe (blad)groenten die erin zitten. Hierdoor zitten deze smoothies boordevol vitamines en mineralen en is het de perfecte manier om makkelijk en snel veel groenten binnen te krijgen. Let wel goed op dat je niet te veel fruit toevoegt en te weinig groente, dan is je smoothie wel lekker zoet, maar door de grote hoeveelheid fruitsuiker is je smoothie een stuk minder gezond. Zorg er daarnaast voor dat je smoothie niet te dun wordt. Een smoothie hoort smooth te zijn en dus glad en wat dikker. Het is helemaal niet erg als je hem met een lepel kan eten.

Hoe maak je groene smoothies?

Als je een smoothie gaat maken heb je een aantal basisspullen nodig. Denk hierbij aan een blender of staafmixer, snijplank, mes en verse ingrediënten. Voor de ingrediënten moet je denken aan fruit, groene bladgroenten en een vloeistof als water of (plantaardige) melk. De verse ingrediënten mogen ook uit de vriezer komen. Zo maak ik vaak gebruik van fruit uit de diepvries. Naast het feit dat dit erg makkelijk is, zorgt het er ook voor dat je smoothie wat kouder wordt. Wat hem meteen een stuk frisser en lekkerder maakt.

Probeer te variëren met de ingrediënten die je gebruikt, want iedere soort groente en fruit bevat zijn eigen goede stoffen. Mocht je (kind) nog niet gewend zijn aan het drinken van een groene smoothie, dan kan je het beste de hoeveelheid groente langzaam opbouwen.

Verder is het maken van een smoothie kinderspel. Je doet alle benodigde ingrediënten in de blender en mengt alles samen tot een egale smoothie.

Stappenplan

1. Kies 1 stuk fruit per persoon
Dit kan van alles zijn, maar een (halve) banaan is de meest voorkomende start van een smoothie. Zorg er wel voor dat je niet meer stuks fruit per persoon toevoegt, dit om te voorkomen dat je een suikerbom naar binnen werkt.

2. Kies minimaal 1 flinke hand rauwe bladgroenten per persoon
Ook hier heb je ruim de keus, maar het makkelijkste is om te starten met spinazie. Deze groente laat zich makkelijk mengen met veel verschillende soorten fruit en heeft geen hele overheersende smaak. Andere opties zijn: paksoi, sla, andijvie, boerenkool en postelein.

3. Voeg een vloeibare drank toe
De precieze hoeveelheid vocht is afhankelijk van de gewenste dikte van de smoothie. Voeg daarom niet meteen teveel toe. Je kan beter een paar keer een beetje toevoegen, dan in één keer teveel. Voor vocht kan je denken aan water, kokoswater, kokos-/amandel-/hazelnootmelk, etc.

Extra opties:

1. Kies eventueel een extra groente om te combineren
Wil je je groene smoothie wat extra’s geven, dan kan je hem makkelijk aanvullen met een avocado (bevat zeer goede vetten!). Maar je kan ook denken aan komkommer, courgette of wortel.

2. Voeg specerijen, zaden, noten, etc. toe
Veel smoothies kan je een extra ‘bite’ geven door cashewnoten, lijnzaad, kaneel, gember, verse munt of havermout toe te voegen.

recepten groene smoothies voor kinderen

10 recepten voor groene smoothies voor kinderen

Samen met Ravi ben ik aan de slag gegaan met het maken en proeven van verschillende combinaties van groente en fruit. De ene poging was succesvoller dan de andere poging. Maar over het algemeen gingen de groene goedjes gemakkelijk bij hem naar binnen. En daarmee de benodigde vitamines en mineralen.

Naast het variëren met groente en fruit, heb ik ook afwisselend gebruik gemaakt van water, ongezoete kokosmelk of magere / 0% (vanille)yoghurt als vloeistof. Voeg niet direct de totale hoeveelheid vloeistof toe, maar kijk even wat je nodig hebt om de juiste dikte voor jullie smoothie te verkrijgen.

Hieronder vind je onze eerste 10 succesformules. Ze zijn allemaal gebaseerd op 2 flinke glazen. Wie weet zit er voor jou ook een succes tussen!

1. Mango & spinazie smoothie

– 2 flinke handen spinazie
– 100 gram (bevroren) mango
– 150 ml sinaasappelsap (kan je zelf persen)
– 50-100 ml magere 0% vet vanille yoghurt

2. Spinazie, banaan & mango smoothie

– 2 flinke handen spinazie
– 1 banaan
– 100 gram (bevroren) mango
– 220 ml water

3. Andijvie, banaan & mango smoothie

– 2 flinke handen gesneden andijvie
– 1 banaan
– 100 gram (bevroren) mango
– 180 ml water

4. Avacodo & aardbeien smoothie

– 1 avocado
– 125 gram aardbeien
– 150 ml melk
– 150 ml vanilleyoghurt

5. Paksoi, mango & ananas smoothie

– 3 stengels/100 gram paksoi
– 100 gram (bevroren) mango
– 100 gram (bevroren) ananas
– 100 ml water
– 100 ml kokosmelk

6. Spinazie & banaan smoothie

– 2 flinke handen spinazie
– ½ banaan
– 150 ml sinaasappelsap
– 150 ml kokosmelk

7. Paksoi, banaan & mango

– 3 stengels/100 gram paksoi
– een halve banaan
– 100 gram (bevroren) mango
– Sap van 1 limoen
– 200 ml water

8. Spinazie, avocado, mango & perzik smoothie

– 2 flinke handen spinazie
– 1 avocado
– 100 gram (bevroren) mango
– 2 perziken
– 300 ml water

9. Komkommer, avocado, kiwi & banaan smoothie

– ½ komkommer
– 1 avocado
– 1 kiwi
– ½ banaan
– 200 ml water

10. Avocado, paksoi, appel & kiwi smoothie

– 1 avocado
– 3 stengels/100 gram paksoi
– 1 appel
– 1 kiwi
– 100 ml water
– 120 ml (vanille)yoghurt

Naast bovenstaande ingrediënten voeg ik soms 1 of 2 eetlepels lijnzaadolie toe. Dit is goed voor je gezondheid en draagt bij aan een goede stoelgang.
Ook kan je ervoor kiezen om ijsblokjes toe te voegen in plaats van (een deel van) het water om zo je smoothie wat kouder te maken.

Eet smakelijk

⇒ Volg je ons al op Facebook en Instagram?

Hier lees je meer recepten.
En hier lees je meer van en over Karen S.

Beeld: Uitgelichte foto ‘smoothie child’ via Shutterstock.
‘Verschillende smoothies’ via Shutterstock.

Wil je dit artikel delen op Pinterest? Deze afbeelding kun je pinnen:

recepten voor groene smoothies voor kinderen pinterest

Close
Read previous post:
black lives matter
Onze belofte | Black lives matter

Politiek. We wilden ons niet politiek uitlaten op MOMmag. Maar dit is geen politiek standpunt. Het is een maatschappelijk standpunt....

Close