Close
Kinderen die vegetarisch eten. Is dat wel gezond?

Kinderen die vegetarisch eten. Is dat wel gezond?

Steeds meer kinderen willen geen vlees en/of vis meer eten. Maar kinderen die vegetarisch eten. Is dat wel gezond? Krijgen ze dan nog wel genoeg voedingsstoffen binnen? Kristel ging op zoek naar het antwoord en zet een aantal feiten op een rij.

Lees ook: ‘Lifestyle | 7 eenvoudige stappen naar duurzaamheid

kinderen die vegetarisch eten

Kinderen die vegetarisch eten. Is dat wel gezond?

Wat doe je als je kinderen liever vegetarisch eten? Vragen die dan vaak opkomen zijn: Groeien ze dan nog wel genoeg? Krijgen ze voldoende voedingsstoffen binnen?
Steeds vaker worden kinderen zich meer bewust van het dierenleed dat gepaard gaat met het eten van vlees en hoe slecht het ook voor het milieu is. Ze willen daarom liever vegetarisch eten. Maar komt je kind dan niets te kort?
Ik heb een aantal feiten op een rij gezet.

1. Komt mijn kind niets te kort?

De belangrijkste voedingsstoffen in vlees zijn Vitamine B1, B12, eiwit en ijzer. Als je je kind voldoende goede vervangende voedingsmiddelen te eten geeft, eet je kind echt wel gezond en komt het niets tekort.

Vitamine B12 zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen die zuurstof door ons lichaam vervoeren. B12 zit in zuivel en eieren. Vanaf 9 jaar heeft een kind zo’n 600 ml zuivel per dag nodig. Dus een bakje yoghurt en een beker melk zijn dan al voldoende.
Vitamine B1 geeft energie en een goede werking van het zenuwstelsel. Dit zit in volkoren brood en groenten.
IJzer zorgt voor de aanmaak van bloed. Probeer regelmatig ijzerrijke vleesvervangers zoals tofu te gebruiken. Deze bevatten namelijk nog meer ijzer dan bijvoorbeeld aardappels. En fruit bij iedere maaltijd zorgt door de vitamine C in fruit, voor extra opname van ijzer.
Eiwitten zorgt voor de bouw van lichaamscellen. Als je kind vegetarisch eet, heeft het 20% meer eiwitten nodig dan een vleesetend kind. Ook hier geldt dat een gevarieerd eetpatroon voldoende is. Verschillende soorten afwisselen zorgt wel voor een betere opname, de ene keer kaas, dan weer peulvruchten of volkoren graanproducten.

2. Zijn vleesvervangers een goed alternatief?

Probeer zo veel mogelijk te variëren met vleesvervangers. Dus niet elke dag kaas, maar varieer ook met andere vervangers. Denk daarbij aan:
– noten & zaden (25-40 gr. per dag)
– peulvruchten
– eieren (kinderen van 4-12 jaar max 2 per week)
– kant-en-klare vleesvervangers.

Iedere supermarkt heeft tegenwoordig een uitgebreid assortiment met bijvoorbeeld worstjes, balletjes en burgers.

3. Wat als je kind geen groentefan is?

De meeste kinderen houden wel van rauwkost, zoals cherrytomaatjes of komkommer. Als je staat te koken, kun je je kinderen alvast een bakje rauwkost aanbieden. Daarmee krijgen ze al een groot deel van de benodigde hoeveelheid binnen. Of je pureert de groenten in de pastasaus heel fijn ;-).

4. Wat doe je als de rest van het gezin nog wel vlees wil eten?

Probeer toch 1 of 2 keer per week vleesloos te koken, al is het uit milieu- en gezondheidsoverwegingen. Er zijn zoveel vleesvervangers, dus eet de ene helft van het gezin een hamburger, dan kun je voor je vegetarische kind een vega hamburger bakken.

5. Waarom is minder vlees eten beter?

Minder vlees is bewezen beter voor je gezondheid. Door minder vlees te eten en dit vaker te vervangen door bijvoorbeeld noten, peulvruchten of ei verlaag je het risico op verschillende ziekten. En ook voor het milieu is het beter om minder vlees te eten. Voedsel is verantwoordelijk voor 20 tot 35 procent van alle broeikasgassen. Meer dan de helft daarvan komt van vlees en zuivel. Als je per week 100 gram minder vlees eet, verlaag je de broeikasgassen uitstoot van je eigen voedingspatroon al met 7 tot 10 procent.

Een paar door mijzelf geprobeerde recepten, die kinderen ook lekker vinden
Brocollitaart met mozzarella
Gebakken gnocchi met gegrilde groenten en mozzarella
Double cheese lasagne

⇒ Eten jullie vegetarisch met het gezin? Heb je hier nog vragen over? Stel ze gerust op onze Facebook of op Instagram? Dan komen we er wellicht later met een artikel op terug.

Hier lees je meer van en over Kristel.
En hier lees je meer lifestyle artikelen.

* Uitgelichte foto Oksana Kuzmina via Shutterstock.
Bronnen artikel: Het voedingscentrum & JMouders

Close
Lees vorig bericht:
ochtendrituelen van een moeder
Het ochtendritueel van een moeder van drie

Kun je je die ochtenden nog herinneren voordat je kinderen had? Als er een ding ingrijpend veranderd.. Mirjana beschrijft in...

Sluiten