Close
20 manieren om je kind meer groente te laten eten

20 manieren om je kind meer groente te laten eten

Fruit gaat er bij de meeste kinderen wel in, maar groente wil nog wel eens problemen opleveren. Hoe zorg je ervoor dat ze toch die noodzakelijke groentjes binnenkrijgen? 20 manieren om je kind meer groente te laten eten, soms zelfs zonder dat ze het doorhebben!

Lees ook: ‘Lood in het kraanwater. Waarom is dat gevaarlijk?

manieren om je kind meer groente te laten eten

20 manieren om je kind meer groente te laten eten

Verlang je soms ook terug naar de tijd dat je kind gewoon potjes of zelf gepureerde groentes at en dat dat nauwelijks problemen opleverde? Eet je kind prima vlees, aardappels, rijst, brood en fruit, maar gaat het steigeren bij een stronk broccoli of een biet? Is groente voor je kind per definitie vies? Geen nood… we hebben een aantal ‘trucjes’ voor je verzameld zodat je oogappel toch de nodige vezels, vitamines en andere noodzakelijke voedingsstoffen gaat eten.

1. Maak zelf soep

Veel kinderen vinden soep veel lekkerder dan ‘vaste’ groentes. En soep maken is helemaal niet moeilijk. Serveer de soep met brood, gooi er een aardappel doorheen en je kind (en jij) krijgt toch een stevige maaltijd binnen. Hier vind je een lekker soep recept.

2. Pureer groentes tot een saus

In plaats van soep kun je ook een wat dikkere saus van groentes maken en dat bijvoorbeeld met pasta of rijst serveren. Groente heel klein snijden, wil ook nog wel eens helpen.

3. ‘Verstop’ groentes

Maak van een bloemkool rijst, door het heel klein te snijden. Je kunt bloemkool rijst ook gewoon kant en klaar kopen, als je het fijn snijden te bewerkelijk vindt. Meng de bloemkool rijst met gewone rijst en je kind heeft waarschijnlijk niet door dat het groentes eet.

Van courgette kun je met een spiraalsnijder slierten maken die op spaghetti lijken. Deze kun je zo voorschoten, maar ook mengen met gewone spaghetti.

Gehakt mengen met groentes en daar een ovenschotel of gehaktballetjes van maken is ook een idee. Succes gegarandeerd!

4. Koop producten waar al veel groente in zit

Er zijn legio producten die je kunt kopen, waar ook al groente in verwerkt is. Groene erwten fusilli bijvoorbeeld of pasta waarin kikkererwten zitten. Of wat dacht je van gele linzen spaghetti?

5. Focus je op het positieve

Gebruik geen woorden als ‘vies’ of ‘niet lekker’. Benoem juist dat de tomaatjes net snoepjes zijn en dat bonen zo lekker zijn. Onbewust blijven negatieve bewoordingen hangen.

6. Geef het goede voorbeeld

Eet het liefst met het hele gezin aan tafel en geef het goede voorbeeld door zelf goed groentes te eten.

7. Bied meerdere groentes aan

In een saus zitten vaak al meerdere groentes verwerkt, maar als je bijvoorbeeld een AVG dag hebt, zorg er dan voor dat er wat te kiezen valt qua groente. Dus niet alleen bloemkool, of alleen gekookte wortels. Laat je kind zelf kiezen welke groente het wel of niet lekker vindt. De andere groente hoeft hij/zij dan alleen te proberen of mag het overslaan.

Een bak met cherrytomaatjes, paprika reepjes en komkommer op tafel wil ook wel eens helpen. De meeste kinderen vinden dat nog wel lekker.

8. Overdag groente geven

Laat je kind niet alleen groente eten bij het avondeten. Maak ook eens een omelet waar stukjes tomaat en wortel in zitten. Of geef overdag wat vaker rauwkost in plaats van een koekje.

9. Maak broodbeleg van groente

In de winkel kun je veel kant- en klare groentespreads kopen. Die van Mr. Kitchen of Blueband bijvoorbeeld. Maar je kunt het zelf ook makkelijk zelf maken. Denk aan doperwtjes spread, pompoen met wortel, rode biet of avocado met wat citroen.

10. Betrek je kind bij de keuze voor de groente

Vraag van te voren welke groente je kind graag wil eten. Kinderen vinden het fijn om mee te mogen kiezen en te mogen beslissen. Bovendien kun je dan zeggen: ‘Maar je hebt deze groente zelf gekozen, dus dan moet je het ook opeten.’

Zorg er wel voor dat ze niet elke dag dezelfde groente kiezen. Variatie is natuurlijk hartstikke belangrijk om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen.

11. Zelf groente verbouwen met hulp van je kind

Plant groenten in de tuin en verzorg deze samen. Of koop bijvoorbeeld een tomatenplant en laat je kind die water geven. Grote kans dat hij het leuk vindt om te zien hoe alles groeit en bloeit en zo beter gemotiveerd wordt om de zelf ‘gemaakte’ groente op te eten.

12. Benoem alle groentes

Laat je kind kennis maken met alle groentes en benoem ze ook. Het is goed voor kinderen om te zien wat ze eten, te voelen hoe een tomaat aanvoelt en hoe die ruikt. Zo laat je je kind op een leuke manier ‘kennis maken’ met groentes. Je kunt er ook een spelletje van maken en kijken hoeveel groentes je kind al kan benoemen.

13. Maak smoothies

Een smoothie met banaan, aardbeien en rode biet. Je kind heeft niet eens door dat er ook rode biet in zit. Pompoen met sinaasappel, banaan en wat amandelmelk. Er valt genoeg te combineren en te verzinnen.

14. Combineer groente en fruit

Witlof met mandarijntjes, koolrabi met geraspte appel en rode biet. Het fruit kan er voor zorgen dat de groenten net wat aanlokkelijker worden.

15. Karameliseren

Groente karameliseren met een schepje suiker wil ook nog wel eens werken, maar dat zorgt er wel weer voor dat je kind ook suiker binnenkrijgt en daar is niet iedereen even enthousiast over. Witlof is bijvoorbeeld een lekkere groente om te karameliseren.

16. Laat je kind meehelpen

Behalve kiezen welke groente je kind wil eten, is het ook leuk en goed om je kind mee te laten helpen. Groente wassen bijvoorbeeld of als ze iets groter zijn, de groente laten snijden. Zo voelen ze zich betrokkenen en voelt het alsof ze de maaltijd zelf bereidt hebben.

17. Kleine doelen

Begin niet met ‘je moet al je groente opeten’, maar maak er kleine doelen van. De ene dag 3 hapjes, de volgende dag 5. Plak stickers op een kaart en als je kind een volle kaart heeft, mag het zelf kiezen wat het wil eten of krijgt het een klein cadeautje. Een toetje aanbieden als je kind goed gegeten heeft, kan ook een succesvolle methode zijn.

18. Maak er geen heisa van

Eten kan nog wel eens een machtsstrijd opleveren. Hoe meer je daar de aandacht op legt, hoe groter de strijd kan worden. Ga niet uren aan tafel zitten, maar zorg er bijvoorbeeld voor dat het avondeten niet langer dan 20 minuten duurt.

19. Versiering en servies

Een simpel effen bordje nodigt niet echt uit om al het eten op te eten. Een bord waar een leuke afbeelding op staat wel. Die afbeelding wil je graag snel zien! Leuk servies en bestek nodigt uit om beter te eten. Je kind zelf het servies te laten uitzoeken ook.

Er bestaan ook speciale borden met doelen en aanmoedigingen. Dat kan ook stimuleren.

Een ander idee is om het eten zo op het bord te leggen, dat het bord leuk versiert is. Maak een gezichtje van het voedsel. De boontjes zijn de mond, een cherrytomaat als clownsneus, broccoli als oren en ga zo maar door.

20. Wees creatief

We hebben al een aantal oplossingen genoemd, zoals groentespread maken, groentes verstoppen of smoothies maken. Er is ontzettend veel mogelijk met groente en er zijn zo veel heerlijke smaken. Varieer, ontdek en combineer. Maak een stamppot met zoete aardappel, wortel en pompoen. Laat paprika in de oven gaar worden, waardoor het nog iets zoeter wordt. Wortel uit de oven met wat honing is ook heerlijk. Houd je kind van brood? Maak shaksuka en laat het zelf brood dippen in de saus.

Of wat dacht je van pizza met bloemkoolbodem of courgettekoekjes? Ben je op zoek naar inspiratie? In het boek ‘eten met nijntje‘ van Samuel Levie staan veel lekkere en goede ideeën die echt niet alleen voor kleine kinderen smakelijk zijn.

⇒ Volg je ons al op Facebook en Instagram?

Hier lees je meer artikelen met als onderwerp gezondheid.

Beeld ‘child vegetables’ via Shutterstock.

Wil je dit artikel bewaren op Pinterest? Deze afbeelding kun je pinnen:

20 manieren om je kind meer groente te laten eten

 

Close
Read previous post:
er gaat een dag komen
‘Er gaat een dag komen..’ | Over een MOM reality check

Na een lastige dag met de peuter sprak Karen 's middags een goede vriendin wiens kinderen pubers zijn. Opeens kreeg...

Close