Close
5 mindfulness activiteiten die je met je gezin kunt doen

5 mindfulness activiteiten die je met je gezin kunt doen

Breng je de komende tijd veel tijd met je gezin door? In dit artikel lees je 5 mindfulness activiteiten die je met je gezin kunt doen. Goed om de rust én de harmonie te bewaren. Bewuste aandacht is sowieso belangrijk om te hebben. Zeker in tijden zoals die waarin we nu leven..

Lees ook: ‘Minfull met je baby – Eva Potharst

mindfulness activiteiten met je gezin

5 mindfulness activiteiten met je gezin

Mindfulness is de kunst om jezelf even los te kunnen maken van alle gekte in de buitenwereld en je gedachtenstroom op orde te krijgen. Je geeft bewust aandacht aan het moment zonder daarover te oordelen. Hierdoor leer je beter de rust te bewaren, beter te kunnen focussen op dat wat er toedoet, minder stress te ervaren en beter te slapen.

Onderzoeken hebben aangetoond dat mindfulness zelfs stress vermindert bij mensen die pas begonnen zijn. Kinderen en volwassen die mindfulness activiteiten ondernemen, kunnen beter leren en zich beter concentreren.

1. Maak een luisterwandeling

Ga ergens heen waar weinig tot geen andere mensen zijn – dat kan al je achtertuin zijn (als je die hebt) – en wandel daar in stilte rond. Luister goed naar alle geluiden die je normaal misschien mist: Bladeren die ritselen, een eikel die uit een boom valt, de vogels die tjilpen en je eigen ademhaling.

Om de geluiden te versterken (en het nog leuker te maken), kun je papieren bekertjes in versterkers veranderen door gaten aan de zijkant te snijden en ze over je oren te haken met de drinkkant wijzend naar voren.

Bespreek naderhand welke geluiden jullie allemaal gehoord hebben. Misschien hebben jullie allemaal wel wat anders gehoord!

Laat de wandeling niet te lang duren, zodat de kinderen de aandacht erbij kunnen houden. Hoe jonger het kind, hoe korter de luisterwandeling. De natuur is natuurlijk heel rustgevend, maar een luisterwandeling kan ook gewoon in je woonkamer, of op straat. Zo lang je maar aandachtig luistert en stil bent.

2. Doe een body scan

Volgens mindfulness pionier Jon Kabat-Zinn is een body scan heel fijn om te doen en hij moedigt dit ook aan. Je doet het als volgt: Ga met je kinderen zitten of liggen. Begin met het benoemen van de tenen en laat iedereen proberen zijn aandacht daarnaar toe te brengen en beschrijven hoe die aanvoelen. Vervolgens ga je naar de voet, enkel, onderbeek, kuit, enfin je begrijpt het. Je benoemt elk lichaamsdeel en werkt rustig naar boven, naar het hoofd toe. Steeds breng je je aandacht naar het lichaamsdeel toe waar je gebleven bent.

Je kunt variëren door om de beurt een lichaamsdeel op te noemen en hardop kort te beschrijven wat voor gevoel je in dat deel ervaart. Zo kun je bijvoorbeeld zeggen: “Ik breng mijn aandacht naar mijn buik en die voelt rustig”. Of: “Ik breng mijn aandacht naar mijn vingers en die tintelen.”

Ga net zo lang door tot ze hun aandacht verliezen, of plan op vaste tijden een body scan in om even een relax- en bewustzijn moment te hebben met z’n allen.

3. Proef wat je eet

Misschien denk je nu: “Ik proef altijd al wat ik eet.” Maar proef je het ook echt? Proef je niet alleen de smaak, maar ook de textuur, de temperatuur en het nagevoel in je mond. Mindfull eten is een van de makkelijkste oefeningen en leuk om kinderen (en jezelf) bewust te maken van wat ze eten.

Vraag iedereen om aan het begin van de maaltijd een paar minuten niet te praten en echt te proeven hoe het eten smaakt en de verschillende sensaties van de verschillende soorten eten te ervaren. Hoe smaakt een hap uit een appel anders dan een boterham met kaas. Wat voel je in je mond? Is een appel kouder dan brood?

Vertel een voor een waar je je bewust van bent geworden. Is dat voor iedereen hetzelfde?

Lees ook: ‘5 rustgevende apps voor drukke moeders

Overigens… en dat is voor bijna al deze oefeningen zo; op een gegeven moment zullen je gedachten afdwalen. Die was moet nog gedaan worden of die en die moeten nog gebeld worden. Wanneer je je bewust bent dat je niet meer gefocust bent, breng dan je focus terug naar de mindfulness activiteit. Vertel je kind(eren) ook dat het zo werkt.

4. Geniet van wat stilte

Dat zal je waarschijnlijk als muziek in de oren klinken en misschien denk je dat het een onmogelijke missie is? Toch is het best wel de moeite waard om te proberen. Spreek af dat iedereen 5 tot 10 minuten (of langer) stil is en huis en gewoon doorgaat met de dagelijkse routine. Je kunt bijvoorbeeld na het ontbijt een stiltemoment inlassen. Eventueel kun je er een wedstrijd van kan en kijken wie het het langste kan.

Elke vorm van communicatie mag even niet. Dus ook niet met handen en voeten. Onthoud wat er door je hoofd ging, en laat de kinderen dat ook doen. Eventueel kunnen ze hun gedachtes opschrijven. Later bespreek je waar je mee bezig was tijdens de stilte.

Een stiltemoment is goed, omdat je je veel bewuster wordt van je gedachten en waar je allemaal mee bezig bent. Bovendien kun je je door bepaalde prikkels te beperken andere weer beter waarnemen en/of je beter focussen.

5. Probeer een zittende meditatie

Een ‘normale’ meditatie waarbij je zit en je probeert te focussen op een ding of op helemaal niets, kan moeilijk zijn voor volwassen. Laat staan voor kinderen! Toch is het heel effectief en daarom zijn ook zo veel mensen die regelmatig mediteren.

Meditatie hoeft gelukkig echt niet alleen zittend. Het kan op tig andere manieren. En ook al mediteer je maar heel kort, ook dan kan het veel voordelen opleveren.

Probeer het eens op deze manier:
Doe de lichten uit of dim ze en zet alle telefoons uit of op stil. Laat iedereen een paar minuten op de grond, of op een stoel of krukje zitten. Het makkelijkste en het meest gangbaar is om te focussen op de ademhaling. Adem in en adem uit en wees daar bewust van zonder iets aan je ademhaling te veranderen. Adem gewoon zoals je dat normaal ook doet. Kinderen kunnen dit onder de knie krijgen door zich voor te stellen dat ze langzaam moeten uitblazen om een kopje thee te laten afkoelen. Probeer uiteindelijk door je neus in te ademen en door je mond weer uit en laat je kind hier ook mee oefenen.

Zet een kookwekker en begin gewoon eens met twee minuten. Naarmate jullie er beter in worden, kan je steeds langer kan mediteren.

Eindig elke sessie met een speciaal ‘heilig’ en bewust moment dat jullie zelf bedacht hebben, voordat iedereen weer begint aan zijn dagelijkse dingen. Denk bijvoorbeeld aan een diepe buiging terwijl je elkaars handen vasthoudt, in een cirkel staan terwijl je elkaars handen vasthoudt en om de beurt de hand van degene die naast je staat knijpen, net zo lang totdat de cirkel rond is en dan nog een paar keer.  Zo maak je je er jullie eigen familieritueel van.

Nog een paar tips:

Natuurlijk kun je al deze activiteiten met je gezin doen, maar ook alleen. Heb je behoefte wat meer rust en wat minder stress: Probeer dan of je baat hebt bij deze oefeningen.

Voor kinderen is er een ook een fijne (gratis) app: De Stop, Breathe & Think Kids app. Deze leert kinderen de waarde van mindful gedrag. Ze worden aangemoedigd hun eigen emoties beter waar te nemen en ze kunnen een aantal mindfulle missies doen die ervoor zorgen dat ze kalmer worden, beter slapen, minder stress ervaren en minder prikkels. Deze app is er ook voor volwassenen en biedt dan onder andere geleide meditaties. De beschikbare taal is helaas wel alleen engels.

Een mooi boek om te lezen over je kind met meer mindfulness bewuster te laten leven is MindfulKids, HeartfulKids (*) van George Langenberg. Dit is een mooi kleurrijk vorm gegeven boek, waarmee je gemakkelijk zelf aan de slag kan als ouder, kind en/of leerkracht. Je leert ‘spelen’ met aandacht, ontspanning, ademhaling.

⇒ Volg je ons al op Facebook en Instagram?

Hier lees je meer artikelen over lifestyle.

Beeld ‘mindful family’ via Shutterstock.
Bronnen artikel boeken Meryl Davids Landau.

Wil je dit artikel bewaren op Pinterest? Deze afbeelding kun je pinnen:

5 mindfulness activiteiten met je gezin

 

Close
Lees vorig bericht:
in quarantaine in Frankrijk
De Lockdown diaries | Marieke: ‘In quarantaine in Frankrijk’

In de tweede Lockdown diaries een dag uit het leven van Marieke. Zij zit samen met haar zoon in quarantaine in...

Sluiten