Close
Zo zorg je goed voor jezelf tijdens een vruchtbaarheidstraject

Zo zorg je goed voor jezelf tijdens een vruchtbaarheidstraject

Als je vruchtbaarheidsbehandelingen ondergaat, heb je een stressvolle tijd. Het is dan ook heel belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen. Karen – zelf 1 op de 6 en doorliep jarenlang een traject – deelt tips voor selfcare tijdens een fertiliteitstraject. Zo zorg je goed voor jezelf tijdens een vruchtbaarheidstraject.

selfcare tijdens een fertiliteitstraject

Selfcare tijdens een vruchtbaarheidstraject

Je voelt je schuldig tegenover alles en iedereen. Je partner, je ouders, zijn ouders, vrienden, collega’s. Waarschijnlijk voelt het alsof je je een teleurstelling bent en je gevoel van eigenwaarde ligt momenteel even heel laag. Het is allemaal volledig herkenbaar hoor. Je bent absoluut niet de enige die dit traject doorloopt, al zal je momenteel af en toe flink eenzaam voelen. En dan heb je ook nog last van al die hormonen. Huilbuien, woede aanvallen, depressieve gedachtes. Het hoort er allemaal bij. Nul engergie en nergens zin in? Ook dat is heel herkenbaar.

Toch is het juist nu belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Wat dat inhoudt, is voor iedereen anders, toch wil ik graag een aantal tips met je delen die zouden kunnen helpen.

1. Negeer je schuldgevoel en/of kill het

Het is normaal om een schuldgevoel te hebben, maar het is niet normaal. Snap je het nog? Wat ik bedoel te zeggen, is dat veel vrouwen een schuldgevoel ervaren. Maar het is niet terecht. Je doet ook maar je best en meer kun je niet doen.

Als jij je de hele dag schuldig voelt over dingen waar je niet aan toekomt, of waar je geen zin in hebt, komt dat je proces niet ten goede. Heb je een keer geen zin om de was te doen? Helemaal prima. Desnoods breng je het een keer naar een wasserette. Geen zin om je vriendin te bellen. Dat kan iedereen gebeuren. Voel je je schuldig tegenover je partner en andere familie? Wat kun jij er nou aan doen? Alsof jij hiervoor gekozen hebt. Kill het. Het brengt je niet verder. Schrijf op een briefje het woord ‘schuldig’ en steek het in de fik.

2. Voeding

Je kan er helemaal op doordraaien als je gaat lezen wat allemaal wel en niet goed is om te eten en/of te drinken tijdens een fertiliteitstraject. De geijkte dingen, zoals alcohol, roken en te veel koffie, dat weet je wel. Maar probeer jezelf tussendoor ook wel wat te gunnen. Zit je tussen twee pogingen in? Neem dan lekker dat wijntje. Je lekker ontspannen voelen en genieten, daar heb je over het algemeen ook veel baat bij. En… daar komt ‘ie weer: Voel je je er achteraf niet schuldig om? Je hebt er toch van genoten?

3. Lotgenoten

Ja, het is okay om lotgenoten op te zoeken waar je je hart bij kan luchten. Ik heb persoonlijk veel aan een vriendin gehad die ik via een goede vriendin leerde kennen. Voor sommige mensen werkt het om op fora te lezen. Maar daar kun je je zelf ook een beetje gek mee maken. Alle informatie, alle tips, al het verdriet of juist blije boodschappen van zwangerschappen. Het zijn best veel prikkels. Als je merkt dat het te veel energie kost, probeer fora dan te vermijden.

4. Massage

Neem een lekker massage. Vermeld er wel bij dat je een traject doorloopt. Het beste kun je een masseur zoeken die ook zwangerschapsmassages doet. Zeker in de zenuwslopende tijd van een terugplaatsing, is een massage heerlijk om te ondergaan.

Lees ook: ‘Als je in een vruchtbaarheidstraject zit..

5. Wandelen

Er zijn vrouwen die het heerlijk vinden om te gaan sporten, maar te intensief sporten wordt natuurlijk afgeraden. Wandelen is een uitstekend alternatief. Je bent lekker buiten, haalt een frisse neus, je kunt je gedachten even op een rijtje zetten, in het moment zijn door te genieten van mooie gebouwen of natuur. Bovendien is het goed voor de bloedcirculatie.

6. Meditatie en yoga

Niet iedereen houdt ervan, maar meditatie en yoga zijn uitstekende manieren om je hoofd leeg te maken en tot mentale rust te komen. Er zijn legio apps die je kunt downloaden die je kunnen helpen. Als je net begint met mediteren, zoek dan naar apps met geleide meditaties. Op youtube kun je zelfs filmpjes vinden van yoga oefeningen die de vruchtbaarheid stimuleren of kunnen helpen tijdens een IVF of IUI poging.

7. Me-time

Als er iemand recht heeft op me-time dan ben jij het. Kijk lekker een serie of een film waarin je kunt verdwijnen. Lees een goed boek, of ga uitgebreid in bad en smeer je daarna in met 40 maskers en crèmpjes. Doe waar je zin in hebt en wat jij lekker vindt.

8. Ga op vakantie of weekend trip

Waarschijnlijk heb je het gevoel dat je leven continu op pauze staat en durf je niet echt wat te plannen in verband met ‘wat als…’. Toch is het verstandig dat af en toe wel te doen. Gewoon een break nemen van je traject en er tussen uit. Niet elke maand hormonen spuiten en/of slikken. Met je partner lekker op pad. Maak een een weekend trip of ga op vakantie. Quality time met z’n tweeën. Veel stellen raken elkaar kwijt tijdens een fertiliteitstraject, dus dat is echt belangrijk. Bovendien kom je opgeladen weer terug en zul je zien dat je dan weer veel meer kunt incasseren.

9. Afstand van jezelf nemen

Soms is het goed om als het ware even uit jezelf te treden als je merkt dat je ergens heftig op reageert. Maakt iets je heel verdrietig of boos. Probeer die emotie dan voor jezelf te beschrijven en realiseer je dat jij ‘dit’ niet bent, maar dat de hormonen en alle stress om je traject heen dit veroorzaakt.

Het is moeilijk, maar je zal zien dat je er steeds beter in wordt. Op een gegeven moment kan het zelfs gebeuren dat je een beetje om de situatie kunt lachen. “Haha, werd ik nou echt zo boos op die bejaarde omdat ze voordrong bij de supermarkt?” Relativeren kun je leren.

10. Vermijd stress

In veel gevallen makkelijker gezegd dan gedaan. Want als je een vervelende collega hebt, kun je die niet zo maar vermijden. Toch is het verstandig om stressvolle situaties en/of personen waar jij ongemakkelijk van wordt – als het mogelijk is – te vermijden. Die zanikende buurvrouw? Loop lekker door als je haar tegenkomt op straat (tip: Geen vragen stellen, dan houdt het gesprek snel op). Krijg je stress van het idee kerst te moeten vieren met de schoonfamilie? Dan sla je toch een jaar over?

Er zijn mensen waar je positieve energie van krijgt en mensen die je op dit moment misschien niet goed aan kunt. Omring jezelf met die positieve energie en mensen, daar hebben jij en de situatie waar je je in bevindt veel meer aan.

⇒ Heb je zelf nog tips voor selfcare tijdens een vruchtbaarheidstraject? Deel ze gerust. Sharing is caring! Praat je mee op Facebook en/of Instagram?

Hier lees je meer artikelen die te maken hebben met een kinderwens en vruchtbaarheid.

Uitgelichte foto N_Sakarin via Shutterstock.

Close
Lees vorig bericht:
zo zou ik nooit mijn huis gaan inrichte
Column | ‘Zo zou ik nooit mijn huis gaan inrichten…’

Karen S. had zich een ding voorgenomen. Een IKEA huis? Dat nooit. Zou zou ze haar huis nooit gaan inrichten....

Sluiten