Close
Gezond recept | De perfecte smoothie voor als je zwanger bent

Gezond recept | De perfecte smoothie voor als je zwanger bent

In verwachting? Dan is het belangrijk dat je voldoende gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt. Zodat je kindje goed kan groeien en zich optimaal kan ontwikkelen. Dit recept heeft alles in één en is de perfecte smoothie voor als je zwanger bent.

Lees ook: ‘Simpel & voedzaam recept | Courgette soep

smoothie voor als je zwanger bent

Smoothie voor als je zwanger bent

Een makkelijke manier om de juiste voedingsstoffen in een keer binnen te krijgen is door middel van een smoothie. Deze perfecte smoothie voor als je zwanger bent bevat allemaal goede ingrediënten die je kindje kunnen helpen bij zijn ontwikkeling en er tegelijkertijd voor zorgen dat jij lekker in je vel zit en gezond blijft tijdens je zwangerschap.

Ingrediënten voor 2 porties

  • 250 ml sinaasappelsap
  • handje verse spinazie
  • 1 eetlepel chiazaadjes
  • 2 eetlepels Griekse yoghurt (of een andere volle yoghurt)
  • handje vol (bevroren) mango stukjes

Uitleg per ingrediënt

Sinaasappelsap: Bevat ontzettend veel vitamine C. Dat zorgt er onder andere voor dat je beter ijzer (spinazie) opneemt. Vitamine C vermindert ontstekingen en is nodig voor een gezonde aanmaak van collageen. En dat is weer een belangrijk component voor botten, pezen en bloedvaten. Daarnaast dragen sinaasappels bij aan de inname van foliumzuur.

Spinazie: Hierin zit ook foliumzuur. Overigens is het niet zo dat als je spinazie eet, je geen foliumzuur meer hoeft te slikken. Het geeft je inname slechts een boost. Spinazie bevat daarnaast ook nog calcium en ijzer. Van die laatste voedingsstof wil bij zwangere vrouwen wel eens een tekort zijn. Spinazie zorgt ervoor dat je ijzergehalte omhoog gaat.

Chiazaadjes: Zitten vol met omega 3-vetzuren, mineralen, proteïnen en voedingsvezels. Al deze voedingsstoffen heb je extra nodig als je in verwachting bent.

Griekse yoghurt: Bevat meer proteïnes (eiwitten) dan gewone yoghurt en die zijn dan weer belangrijk voor het groeien van cellen. Bovendien zorgen ze ervoor dat je langer verzadigd bent en minder snel weer honger krijgt. In yoghurt zitten probiotica die het immuun systeem ondersteunen. Dat is belangrijk tijdens je zwangerschap, want dan wil het immuunsysteem wel eens onderdrukt worden. Yoghurt bevat ook nog veel calcium. Een voedingsstof die je baby en jij goed kunnen gebruiken. Als je tijdens je zwangerschap niet genoeg calcium binnenkrijgt, zal je lichaam je baby gaan voeden met jouw opgeslagen calcium waardoor je botten kunnen verzwakken.

Mango: Behalve dat mango natuurlijk lekker is, is het ook een goede bron voor vitamine A, C, een aantal B vitamines, kalium en vezels. Net zoals bij sinaasappelsap zorgt vitamine C ervoor dat je beter ijzer kunt opnemen. Vezels gaan obstipatie tegen en laat dat nou net een zwangerschapskwaal zijn. Vitamine A is belangrijk voor vrouwen die bijna gaan bevallen. Het helpt je lichaam namelijk herstellen.

Zo maak je deze smoothie voor als je zwanger bent

Je gooit alle ingrediënten in de blender of keukenmachine en mixen maar. Klaar ben je.

Het is een heerlijke smoothie, omdat ‘ie lekker zacht, zoet en romig is, maar ook heerlijk fris. Als je ‘m wat dikker laat -door bijvoorbeeld meer yoghurt toe te voegen – kun je ‘m ook als maaltijd oplepelen.
Maar je kunt ‘m ook lekker als oppepper drinken aan het einde van de middag.

⇒ Welke voedingsmiddelen at/eet jij graag tijdens je zwangerschap? Praat je mee onder de Facebook of Instagram post 🙂?

Hier lees je meer recepten.

* Uitgelichte foto vanillaechoes via Shutterstock.
** Bronnen Super Healthy Kids
Gezondheidsnet.

Close
Lees vorig bericht:
baby naar de bieb
Waarom het een goed idee is om met je baby naar de bieb te gaan!

Daphne gaat graag met haar kinderen naar de bibliotheek. In dit artikel 'waarom het een goed idee is om je...

Sluiten