Close
13 praktische tips hoe je als moeder meer tijd voor jezelf creëert

13 praktische tips hoe je als moeder meer tijd voor jezelf creëert

Waar haal je de tijd vandaan om opgeruimd en georganiseerd te zijn als je een baan, huishouden, kind(eren), partner, hobbies en sociaal leven hebt? Voor veel moeders een dagelijkse struggle. Je wilt graag een opgeruimder huis, een minder volle agenda en beter voor jezelf zorgen, maar hoe krijg je dat voor elkaar? In dit artikel vind je 13 praktische tips om meer tijd voor jezelf te creëren! 

‘Lees ook: Hoeveel gun jij jezelf als moeder?

tijd voor jezelf creëren als moeder

Tips om meer tijd voor jezelf te creëren

Stel doelen

Productief en georganiseerd zijn betekent, niet alleen hard werken, maar ook effectief bezig zijn. De juiste dingen doen. En dat is best heel lastig zonder heldere en concrete doelen. Immers: waar werk je naartoe als je geen doelen stelt? Waarom doe je eigenlijk datgene waar je mee bezig bent? Als je begint bij een doel, en dat steeds specifieker uitwerkt in taken, doe je uiteindelijk de dingen die jouw dichterbij het bereiken van dat doel brengen. Zonder doel, geen weg ernaartoe.

Delete

Vaak moeten we heel veel. En dan vooral van onszelf. We doen echter genoeg dingen die iets niet beter, mooier, leuker of gemakkelijker maken, maar die we vooral doen om het doen. Een soort bezigheidstherapie. Stop dus vooral met overbodige taken die nergens toe bijdragen. Bedenk dat het oké is om een verjaardagstaart niet zelf te bakken en hem in de winkel te kopen.. Als je sommige taken niet meer doet betekent dit niet dat je lui bent, maar gewoon dat je heel goed weet welke dingen er wél belangrijk voor je zijn.

Delegeer

Focus op waar je het beste in bent (en wat je het leukst vindt) en delegeer de rest van de taken. Je zult versteld staan hoe goed anderen in staat zijn om taken van je over te nemen. Vaak ben je bang om iets uit handen te geven omdat het je het gevoel geeft dat ze het niet goed doen of dat jij het beter kunt. Neem dus genoegen met het feit dat iets op een andere manier wordt gedaan dan dat jij het zou doen en delegeer! En delegeren kan ook zijn delegeren aan de boodschappenservice, de oppas of een hulp in huis.

Gebruik een timer

Een van de beste timemanagent tools is een doodgewone kookwekker. Je hebt altijd wel even tijd om iets op te ruimen of te doen. Zet je timer voor 10 of 15 minuten of zelfs een uur (afhankelijk van de taak). Spreek met jezelf af dat je opruimt of je klusje uitvoert totdat de wekker gaat en dat je pas een pauze mag nemen, je telefoon mag checken of je e-mail mag checken tot de wekker gaat.  Je zult zien dat je langer doorgaat dan de timer.  Wat ook motiverend werkt is om te proberen de timer te verslaan.

Zeg vaker NEE

Prioriteiten van anderen zijn niet jouw prioriteiten. Wees duidelijk in je eigen prioriteiten naar jezelf en naar anderen. Het is namelijk gemakkelijker om nee te zeggen tegen zaken die je zelf niet belangrijk vindt.

Bepaal van te voren je eigen grenzen

Het is gemakkelijker om nee te zeggen als je van te voren voor je zelf duidelijk hebt wat je wel en niet doet. Je neemt jezelf bijvoorbeeld voor om geen leesmoeder meer te zijn het komende jaar. Of je spreekt met jezelf af dat je om het jaar bardienst draait voor de voetbalvereniging. Bepaal dus voor jezelf waar je prioriteiten liggen voor je ergens voor gevraagd wordt. En vergeet niet: je hoeft niet meteen antwoord te geven, je mag ergens op terug komen om er even over na te denken.

Sta eerder op

Door eerder op te staan kun je zeker 30 minuten tot een uur aan je dag toevoegen. Maak gebruik van de vroege uurtjes en je zult zien dat je veel productiever bent de rest van de dag. Het is even wennen, maar je zult zien dat het werkt. Je hebt natuurlijk nog steeds hetzelfde aantal uur slaap nodig. Ga daarom wat eerder naar bed. Geef toe: hoeveel uur besteed jij ’s avonds aan onnodig tv kijken of scrollen door social media?

Zorg voor een vaste ochtendroutine

Veel bekende en succesvolle mensen hebben vaak een ochtend routine. Het is de basis voor meer productiviteit en de basis van ieder huishouden. Een ochtend routine zet de toon voor de rest van de dag. Wat moet er gebeuren voordat je ’s ochtend je huis verlaat? Wat eten we als ontbijt? Hebben de huisdieren eten gehad? enz. Maak een lijst met alle dingen die er in huis moeten gebeuren en zet ze op een checklist.

Zorg voor een vaste avondroutine

Dezelfde voordelen van een ochtendroutine gelden ook voor een avond routine. Voor de familie en voor jezelf. Wie wast er af, sluit het huis af, maakt de lunch voor morgen? enz. Zorg dat je de avond van te voren alle oppervlaktes in je huis schoon en opgeruimd hebt en dat alle tassen en lunches voor de volgende dag klaar staan. Dat scheelt de volgende ochtend een hoop stress en je wordt in een opgeruimd huis wakker. Daarnaast kun je voor de volgende dag voor jezelf je doelen stellen en je planning maken als onderdeel van je avondroutine.

2-minuten regel

Heb je taken (op je to do lijst staan ) die je binnen twee minuten zou kunnen doen? Taken die je vaak uitstelt en niet meteen doet? Denk aan het openen en afhandelen van de post, het versturen van een factuur, het beantwoorden van een e-mail of het in de vaatwasser zetten van vuile vaat. Als je deze taken op laat lopen tot een grote berg dan zijn ze veel minder leuk om te doen. Bovendien kosten ze je dan veel meer tijd. Doe deze taken dus METEEN!

Maak een (week)planning

De bekende auteur Brian Tracy zegt altijd: “voor iedere minuut die je besteedt aan plannen, bespaar je er tien”. WOW! Daarom is het raadzaam om iedere zondag met de hele familie (of alleen voor jezelf) de komende week door te lopen en te plannen. Je hoeft er geen formele bijeenkomst van te maken, maar loop de afspraken en taken voor de week die komen gaat eens door en plan ze in. Op die manier zie je nog waar je ruimte hebt om dingen te doen óf waar je dingen anders moet gaan doen omdat je anders in tijdnood komt.

Gebruik een goede planner die bij je past

Een digitale agenda waar in je alle afspraken van het hele gezin plant kan heel handig zijn. Maar als je beter georganiseerd bent met een papieren planner, gebruik die dan. Kies het systeem dat het beste bij jou en je gezin past. Vergeet ook niet dat een planner meer is dan alleen een agenda. Zorg dat je alles wat je moet doen en wilt onthouden. Dus niet alleen je afspraken. Je hoofd is er niet voor gemaakt om zaken te onthouden. Op het moment dat je je planner gebruikt om dingen op te schrijven geeft je dat een leeg hoofd en bakken met energie.

Het hoeft niet perfect te zijn, accepteer goed genoeg

Georganiseerd zijn betekent niet dat je niet meer flexibel bent en niet meer spontaan dingen doet. Een opgeruimd huis betekent geen Pinterest huis. Het gaat er niet om dat alles perfect is. En bovendien kan iets er wel netjes uit zien, het hoeft dan nog niet opgeruimd te zijn. Denk na over wat een goede organisatie van je leven je oplevert. Is het systeem dat je hebt zijn geld, tijd en energie die je erin steekt waard? Als het nee is zul je het moeten veranderen. Ik ga uit van het goed genoeg principe. Niets hoeft perfect, als het je maar tijd en energie oplevert. Ga uit van het 80% principe. 80% is goed genoeg.

Heb jij nog meer aanvullende tips om tijd voor jezelf te maken of wil je jouw persoonlijke ervaring delen over dit onderwerp? Praat hierover mee via onze Facebookpagina 🙂

–> Yvette Vermeulen van Simple Organizing (website & Instagram) schreef deze gastblog voor ons. “Het is mijn missie om business moms te helpen bij het vinden van meer rust, ruimte en tijd, in hoofd en huis. Als moeder in een jong gezin (zoon van 6) weet ik uit ervaring ook maar al te goed dat het ook vaak een grote chaos kan zijn en dat opruimen en vooruit plannen soms geen prioriteit zijn.”

* Uitgelichte foto van George Rudy via Shutterstock.

Close
Lees vorig bericht:
mommagmoments 4
MOMmagMOMents #4 | Nesteldrang, 4 generaties, knopen doorhakken & feestjes

Wat vliegt de tijd toch, bizar soms! We zijn alweer toe aan een nieuwe MOMmagMOMents, de rubriek waarin we je...

Sluiten