Close
10 tips voor een georganiseerd huis met kinderen

10 tips voor een georganiseerd huis met kinderen

Zoals je in haar introductie artikel kon lezen, helpt Patricia ondernemers met een gezin aan meer tijd, rust en ruimte. In dit artikel deelt ze 10 tips voor een georganiseerd huis met kinderen. Ook voor niet ondernemers goed en handig om te lezen!

Lees ook: ‘Zo houd je de speelgoed gekte onder controle

tips voor een georganiseerd huis10 tips voor een georganiseerd huis met kinderen

Kinderen staan gelijk aan spullen. Hoe meer kinderen je hebt, hoe meer spullen je hebt. Bijna dagelijks komen er spullen bij. En die spullen kom je overal in huis tegen. Een knuffel hier, een knutselwerkje daar. Kleding in de badkamer en was in de slaapkamer. Zelfs als je een heel opgeruimd type bent, kan het een opgave zijn om jouw huis weer aan kant te krijgen. Meestal is dat van korte duur, want de volgende dag herhaalt dit patroon zich. Je herkent het vast wel.

Wist je dat spullen onbewust veel energie kosten? Ze zorgen voor afleiding, onrust en kosten tijd. Als drukbezette moeder heb je al genoeg ballen om hoog te houden. Je kunt veel leukere dingen bedenken om jouw kostbare tijd en energie aan te besteden, dan aan het dagelijks opruimen van boeken, kleding en speelgoed.

Structuur in huis is de oplossing. Door jouw huis te organiseren zul je meer rust en ruimte ervaren, kost het opruimen en schoonmaken minder tijd en zul je je productiever voelen. Het overzicht dat je hiermee creëert is niet alleen heel prettig voor jezelf, maar zeker ook voor jouw kinderen.

Hoe je orde in de chaos kunt scheppen lees je in de volgende 10 tips:

1. Voldoende opbergruimte

Zorg voor voldoende opbergruimte met deuren. De spullen (lees: het speelgoed) staan niet in de weg of in het zicht. Dit zorgt voor een opgeruimd en rustig beeld.

Breng orde aan in jouw spullen door alles te categoriseren. Bewaar in de ene kast bijvoorbeeld het speelgoed (al dan niet in de bakken) en in de andere kast de administratie. En sorteer het op categorie, dus alle spelletjes bij elkaar, alle puzzels bij elkaar. Et cetera.

2. Werk met bakken

Grote bakken met deksel, bakken zonder deksel, kleine bakken, dozen. Echt, je kunt er niet genoeg van hebben. Met deze bakken en dozen zorg je voor overzicht. Door spullen op categorie in bakken te bewaren baken je af. Het is duidelijk wat in de bak hoort en wat niet.

Kies voor bakken met een deksel voor spullen die je niet vaak gebruikt. Hierdoor kan er geen stof bij de spullen komen.

Je kunt bakken gebruiken voor kleine spullen, maar ook voor grotere spullen. Enkele voorbeelden:

  • Speelgoed gesorteerd op soort in transparante bakken
  • In de keukenlade een klein bakje voor de batterijen
  • Alle potjes met kruiden in een bak
  • Een bak met ontbijtspullen die je zo op tafel zet
  • Per gezinslid een bakje in het badkamerkastje voor toiletartikelen
  • Kinderkleding die niet meer past, gesorteerd op maat, in transparante bakken
  • Een bak voor de tekeningen en knutsels van jouw kind (regelmatig doornemen en de tekeningen en knutsels die niet van waarde zijn voor jullie weggooien)

3. Geef alles een vaste plek

Hoe vervelend is het als je jouw sleutels niet kunt vinden of het favoriete speelgoed van jouw zoon of dochter? Dit kost tijd en energie. De oplossing is eigenlijk heel eenvoudig: geef spullen een vaste plek. En nog belangrijker leg het altijd op deze plek terug.

Door te werken met vaste plekken kun je sneller opruimen, want je weet waar het moet liggen. Ruim je ook daadwerkelijk makkelijker op en kun je jouw spullen altijd vinden.

Bijkomend voordeel is dat jouw kinderen ook makkelijker zullen opruimen, omdat duidelijk is waar de spullen horen.

4. Leer jouw kinderen opruimen

Op school leren kinderen opruimen. Laatst mocht ik een uurtje in de kleuterklas van mijn oudste dochter kijken. Toen de juf zei dat de speeltijd om was gingen ze een opruimliedje zingen. Echt, binnen een paar minuten was alles opgeruimd.

Als ze het op school kunnen, dan kunnen ze het thuis ook. Kinderen vinden het vaak leuk om te helpen met opruimen. Als het maar helder is wat je van ze verwacht. Door te werken met bakken en vaste plekken zorg je voor duidelijkheid. Maak er een spelletje van of zing samen een opruimliedje.

Vraag ook als ze aan iets nieuws beginnen of ze eerst iets anders op kunnen ruimen.

Lees ook: ‘Huishoudelijke klusjes per leeftijd | Wanneer kan je kind wat?

5. Doe het direct

Een methode die je voor alles kunt gebruiken is: Only Handle It Once. Oftewel, behandel dingen maar één keer. Beslis wat je er wanneer mee gaat doen. Kost het minder dan vijf minuten? Doe het gelijk. Verwacht je meer tijd nodig te hebben? Plan het in in jouw agenda.

Ben je opgestaan en aangekleed? Maak direct het bed op. Zijn jullie klaar met eten? Ruim direct alles op en zet de vaat in de vaatwasser. Heb je je aan het einde van de dag uitgekleed? Doe de vieze kleding in de wasmand en hang de rest terug in de kast of de daarvoor aangewezen plek.

Je bent hierdoor heel effectief bezig omdat je alles maar een keer behandelt. Aan het eind van de dag scheelt dit ontzettend veel tijd. Je zult merken dat het na een tijdje een routine wordt en niet eens meer voelt als opruimen.

6. Opschonen

Schoon een paar keer per jaar jouw huis op. Hiermee bedoel ik dat je per ruimte kritisch gaat kijken naar alle spullen. Maak een selectie en doe de spullen die niet meer relevant zijn weg. Wat kapot is en niet meer functioneert gooi je weg. Spullen die nog wel in orde zijn kun je verkopen, weggeven of naar de kringloop brengen. Want wat je niet hebt, hoef je ook niet op te ruimen.

Neem in deze opschoonronde vooral het speelgoed mee dat al maanden stof ligt te happen. Verwacht je dat jouw kind hier nog mee gaat spelen of kun je er een ander kind blij mee maken?

Het kleine spul dat je krijgt als traktatie, op de kermis of bij de tandarts kan direct weg. Hier wordt over het algemeen maar heel kort mee gespeeld en vervolgens slingert het door het huis. Zorg ervoor dat er geen (of zo min mogelijk) van deze meuk jouw huis weer in komt.

Lees ook: ‘Goede doelen waaraan je babyspullen kunt doneren

7. Less is more

Te veel spullen in een ruimte zorgt voor onrust. Onrust in jouw hoofd en onrust bij de kinderen. Als er veel speelgoed in het zicht ligt weten kinderen bijvoorbeeld niet wat ze moeten doen. Met minder speelgoed kunnen kinderen zich beter focussen en is hun spel creatiever.

Less is more is mijn lijfspreuk. Minder speelgoed dus, maar ook in het algemeen minder spullen. Houd jouw interieur eenvoudig en rustig. Het hoeft zeker geen showroom te worden, want in een huis moet geleefd worden.

Als stelregel kun je aanhouden dat als je iets nieuws hebt gekocht, je ook iets weg moet doen. Berg het op, verkoop het, geef of gooi het weg. Kies bij voorkeur voor duurzame materialen. Spullen die je lang kunt gebruiken en die het milieu zo min mogelijk belasten.

8. Speelgoed afwisselen

Het begint eigenlijk al tijdens de zwangerschap met die schattige rammelaar. Tegen de tijd dat jouw kind één jaar is, lijkt jouw huis op een speelgoedwinkel. Het speelgoed stapelt zich op en slingert door het huis.

Wees kritisch en selectief. Leg een deel van het speelgoed (in bakken) op zolder en wissel regelmatig om. Voor kinderen lijkt het alsof ze nieuw speelgoed hebben en jij hebt minder rommel in de woonkamer.

9. Verzamelplekken

Er zijn een aantal plekken in huis die een enorme aantrekkingskracht hebben op losse spullen. Elk huis heeft ze. Ik noem de eettafel, het aanrecht, de trap en een stoel in de slaapkamer. Op deze verzamelplekken leg je snel iets neer. Voordat je het weet liggen er allerlei spullen waar je nog iets mee moet.

Verzamelplekken zijn stoorzenders en energiezuigers. Het is eigenlijk heel simpel; zorg ervoor dat ze niet ontstaan. Als je werkt met vaste plekken en bakken is de kans groot dat je al minder last hebt van verzamelplekken.

Merk dat je er toch weer een verzamelplek ontstaat, kijk dan goed naar de spullen. Zeer waarschijnlijk hebben ze nog geen vaste plek gekregen. Bedenk dan een nieuwe bewaarplek die goed bereikbaar is.

10. Elke dag 15 minuten opruimen

Als je bovenstaande tips hebt uitgevoerd kost het jou elke dag maar een kwartiertje om het huis op te ruimen. Ruim alles op wat niet op zijn plek ligt en gooi weg wat je niet meer nodig hebt.

Wij houden zo’n opruimronde meestal na het avondeten. Je kunt er ook voor kiezen om het te doen voordat je naar bed gaat. De reden dat wij het na het avondeten doen is dat we dan de avond voor onszelf hebben. Als alles aan kant is kunnen we genieten van de rust en ruimte in huis.

Het zal misschien tijd en doorzettingsvermogen kosten om aan de slag te gaan met deze tips. Weet dat uit onderzoek blijkt dat we ons gelukkiger voelen in een opgeruimde ruimte.
Waar het eigenlijk om gaat is dat je jezelf en jouw gezin nieuwe gewoontes aanleert. Leg jouw partner en kinderen uit hoe je alle spullen hebt georganiseerd. Wat ligt waar en waarom? Zo verloopt alles in huis een stuk soepeler en voorkom je dat jouw huis (en hoofd) een chaos wordt.

⇒ Heb jij een georganiseerd huis? Heb je zelf nog handige tips die je wilt delen? Praat je mee op onze Facebookpagina of op Instagram?

* Uitgelichte afbeelding Photographee.eu via Shutterstock.

Close
Lees vorig bericht:
Minke
Even kennismaken met.. Minke

Nummer 12 van ons leuke nieuwe redactieteam is Minke. Deze Veluwse bloggende MOM stellen we ook graag aan je voor....

Sluiten