Close
De voordelen van yoga tijdens de zwangerschap

De voordelen van yoga tijdens de zwangerschap

Dat het belangrijk is om zo gezond mogelijk te eten en te drinken tijdens je zwangerschap, is algemeen bekend. Maar ook voldoende lichaamsbeweging is zeker iets om op te letten tijdens deze negen maanden. Heb je wel eens aan zwangerschapsyoga gedacht? Wij vertellen je graag meer over de voordelen van yoga tijdens de zwangerschap ínclusief een volledige video met een fijne routine om thuis te kunnen volgen. 

‘Lees ook: Over feiten en fabels tijdens de zwangerschap.’

yoga tijdens de zwangerschap

De voordelen van yoga tijdens de zwangerschap

Gelukkig is yoga allang geen trend of hype meer te noemen, maar echt onderdeel van een levenswijze geworden. De combinatie van gecontroleerde bewegingen met ademhalingsoefeningen is goed voor lichaam en geest.

Yoga helpt om stress te verminderen, te onthaasten en je lichaam soepeler en sterker te maken. Tijdens de oefeningen wordt je lichaam aan het werk gezet zodat onder andere afvalstoffen beter worden afgevoerd, een betere zuurstofopname wordt gestimuleerd, het zorgt voor een betere houding, versterkt onder andere het bekken en de onderrug, verlaagt je bloeddruk, verbetert je longcapaciteit en zorgt voor een betere concentratie en focus.

Mocht je zwanger zijn en al eens een bevalling hebben meegemaakt óf er al wat over ingelezen hebt, dan kan je je voorstellen dat veel van bovenstaande voordelen van yoga tijdens de zwangerschap je veel voordeel kan brengen. Niet alleen gedurende de zwangerschap, maar ook als hulp bij de bevalling.

Yoga tijdens de zwangerschap (routine video 30 minuten)

Bovenstaand filmpje is er eentje die tijdens je zwangerschap heel goed te volgen is. Het geeft mij, Desirée, in ieder geval heel veel rust. De mooie setting, rustgevende muziek, mooi beeld en de kleine visualisaties tussendoor maken dit een favoriet van mij. Ik vind zo’n video ook heel fijn omdat ik zo in het comfort van mijn eigen huis aan mijn lichaam en geest kan werken. Mijzelf even afzonderen, een geurkaars aan en even alle aandacht te hebben voor mijn lijf en de verbinding tussen m’n kindje en mij voelt heel erg goed!

Let op

Zoals met iedere sport tijdens je zwangerschap is het belangrijk dat je goed naar je lijf blijft luisteren. Als iets niet goed voelt, dan kan je het beter niet doen. Als je hiervoor niet trainde als een atleet, ga hier dan ook niet mee beginnen tijdens de zwangerschap.. Oefeningen waarbij je met je hoofd naar beneden gaat zijn tijdens de zwangerschap niet aan te raden, omdat je hier duizelig van kan worden. Ook de twist/draaibeweging kan je tijdens de zwangerschap beter niet te ver doorvoeren omdat dit onprettig aan kan voelen. Voor jou maar, zeker ook wat verderop in de zwangerschap, ook voor je baby. Mocht je bij bepaalde bewegingen teveel tegenstand van je lichaam merken, stop dan en pas de beweging aan tot wat voor jou prettig voelt.

Maar vooral: geniet van deze bijzondere tijd en de verbinding tussen jou en het kindje in je buik. Yoga tijdens de zwangerschap is een mooie bewegingsvorm om dit te kunnen ervaren en te versterken ♥

Heb jij aan yoga gedaan toen je in verwachting was? Welke oefeningen en/of filmpjes vond jij hierbij fijn om te doen/volgen? Praat erover mee via onze Facebookpagina 🙂

* Uitgelichte afbeelding van Liderina via Shutterstock

Close
Lees vorig bericht:
Susan Aretz Smulpaapje (foto door Rinze Vegelien)
MOMtalk met.. Susan Aretz van Smulpaapje!

Het blijft leuk om een kijkje in andermans leven te nemen.. Zeker bij andere moeders! Want, hoe doen ze dat...

Sluiten